Sākums Kas mēs esam Kontakti Jūsu ieteikumi un jautājumi Reklāma Mobilā

Iesaki rakstu: Twitter Facebook Draugiem.lv

Aizvadītajā sestdienā tikai "savējiem" vien saprotamas un tā pa īstam saskatāmas kaislības sita augstu vilni izsoļu nama "Mākslas vēstniecība" sadarbībā ar "Rietumu banku" rīkotajā mākslas darbu izsolē.

Rekordu nebija, bet dažas nosolītās summas bija iespaidīgas. Neizteiksmīgs Vilhelma Purvīša "Pavasaris" - 9800 eiro. Leo Svempa "Klusā daba ar ziediem" - 10 700 eiro. Jāņa Pauļuka "Brālīša peldināšana" - 12 000 eiro. Ludolfa Liberta "Pašportrets" - 15 000 eiro. Nikolaja Bogdanova-Beļska "Makšķernieki" - 16 500 eiro.

Daži no šiem darbiem jaunu īpašnieku atrada par sākumcenu vai tuvu tai, par dažiem - no minētajiem pirmām kārtām Ludolfa Liberta "Pašportretu" - notika sīva cīkstēšanās. Un, protams, izsoles nagla - Romāna Sutas "Pilsēta", kuras cena solīšanas gaitā pieauga vairāk nekā dubulti un sasniedza izsoles rekordu - 45 500 eiro.

Nav absolūtais Latvijas gleznu izsoļu rekords, bet vienalga iespaidīgi, vai ne? 45,5 tūkstoši eiro par 57x70 centimetrus lielu apgleznotu audekla gabalu, kas tapis kaut kad divdesmitā gadsimta sākumā un kuram diezgan līdzīgs atrodas arī Nacionālā mākslas muzeja krājumos.

Manu paziņu vidū ir ne mazums tiešām labi pelnošu, tiešām labi izglītotu, tiešām sev un savām ģimenēm augstu dzīves kvalitāti nodrošinošu cilvēku, kuri kaut ko tādu - pašmāju mākslas darba iegādi par piecciparu summu - vienkārši nesaprot un arī nedomā kautrēties par šo nesaprašanu.

Viņi ir lasoši, domājoši un naudu skaitoši ļaudis, kuri bez kādiem kompleksiem paziņo - visas runas par brīvo līdzekļu investēšanu mākslas darbos, ja runa ir par vietējo tirgu un vietējo mākslinieku darbiem, ir blēņas un domātas tikai muļķu aizķeršanai. Kāpēc? Gluži vienkārši tāpēc, ka ar superretiem izņēmumiem Latvijas mākslinieku darbi ir tirgus prece tikai Latvijā.

Savukārt šejienes tirgus ir, maigi izsakoties, maziņš. Tiesa, te ir savi paradoksi, ko zinātājs var izmantot praktiskiem  nolūkiem (piemēram, Normunda Brasliņa darbus, kas nonāk otrreizējā pārdošanā, šeit var iegādāties daudz, daudz, daudz lētāk nekā vietumis Rietumeiropā, kad tos pārdod viņš pats, bet tālākpārdošana nebūs ne viegla, ne ātra).

Taču kopumā, kā teic šie mani finansiāli izglītotie un ciniskie paziņas, gleznas varbūt arī bija lieliska investīcija deviņdesmito gadu sākumā, kas tās par salīdzinošām kapeikām varēja iegādāties no naivām tantiņām un onkulīšiem, bet ne tagad, kad, pirmkārt, lietas maksā tik, cik tās maksā, un, otrkārt, tirgus ir pietiekami maziņš, lai nenodrošinātu ne stabilu vērtības pieaugumu, ne kaut jel kādas drošuma pakāpes likviditāti.

Jāteic tā - viņiem ir taisnība un nav taisnības.

Viņiem ir taisnība par Latvijas mākslinieku (ne)kotēšanos pasaules tirgū. Viņiem ir taisnība par Latvijas tirgus lielumu. Turklāt viņi vēl neko nezina par, piemēram, šī paša nelielā tirgus augošo atturīgumu jaunas krīzes gaidās un tā neprātīgo piesātinājumu (galeristi bažās rausta plecus par to, kā gada pēdējos mēnešos noliktas tik daudzas izsoles, cik citkārt pusgada laikā).

Bet viņu viedoklis, kā redzams, tikai daļēji sakrīt ar realitāti, ko demonstrēja, piemēram, aizvadītās sestdienas izsole. Ir vērtības, kas to kārotāju acīs ir Vērtības ar lielo "V", un par tām joprojām tiek maksātas no vidusmēra cilvēka viedokļa neprātīgas, neiespējamas, vienkārši nenormālas summas.

Par ko tad tiek maksāts, ja runa nav ne par ienesīgām investīcijām, ne par likvīdu ieguldījumu?

Kad cilvēks pērk sarežģītu pulksteni par simtiem tūkstošu, reizēm par miljoniem eiro, viņš skaidri zina, ka ar to sev nenopērk ne vairāk laika, ne precīzāku laika mērīšanas sistēmu. Kvarca pulkstenītis par pāris eiro būs gan uzticamāks, gan precīzāks.

Par šīm fantastiskajām summām cilvēks pērk to fantastisko profesionāļu darbu, kas ir ielikts šajā pulkstenī, plus vēl arī šajā pulkstenī iemiesoto tiekšanos uz pilnību, kas nekad netiks sasniegta, bet uz ko turpina tiekties tā radītāji - ar jaunām funkcijām, jauniem materiāliem, jauniem risinājumiem.

Līdzīgi manā skatījumā ir arī ar cilvēkiem, kuri jau daudzus gadus (un runa drīz jau būs par gadu desmitiem) Latvijā iegādājas mākslas darbus. Krājēja kaislība plus vēlme aiz sevis atstāt kaut ko vairāk par plaukstošu uzņēmumu, plus apziņa, ka Dievs tev nav devis spēju skaistumu radīt, toties ir atvēlējis līdzekļus to atbalstīt, plus tiekšanās pēc pilnības savas kolekcijas veidošanā, plus vēl arī arvien augoša izpratne par to, kas īsti ir mākslas darbs un tā vērtība, jā, un vēl arī sacīkšu gars - tie varētu būt viņu vadošie motīvi.

Var, protams, gleznu uztvert kā prasmīgāk vai neprasmīgāk, precīzāk vai neparastāk apzīmētu audekla, kartona vai dēļa gabalu, kura apgleznošanai bijis nepieciešams vairāk vai mazāk darba, prasmju un talantu un uz kuru ir patīkami vai ne tik patīkami paskatīties.

Tieši tā uz tām raugās mani racionālie, praktiski noskaņotie paziņas, kuri skatās uz par 45 tūkstošiem nopirkto Romāna Sutas gleznu un brīnās - kaut kādas mājeles, nekā dvēselē iekrītoša vai atmiņā paliekoša - par ko te maksāt vesela džipa (vai, ja vēlaties, piecdesmit jaunu aifonu) cenu?

Savukārt es mēģinu uz tām raudzīties tā man nezināmā pircēja acīm, kuram šie 45 tūkstoši eiro šķita adekvāta un pieņemama cena šai Vērtībai. Sutas personība; neapšaubāmais darba autentiskums un zināmā "biogrāfija"; šādas kvalitātes darbu retums; fakts, ka ļoti līdzīga glezna ir Nacionālā mākslas muzeja krājumā; mākslinieciskās tendences, kas speciālista acij saredzamas šajā gleznā; citu salīdzināmu Sutas gleznu cenas pēdējos gados...

Droši vien varētu uzskaitīt vēl šo to, taču, šķiet, nevienu praktiski domājušu cilvēku es nepārliecināšu - kā var būt tā, ka milzīga nauda tiek ieguldīta šādās nesaprotamās, nekādu finanšu stabilitāti, likvīdu ieguldījumu un labu peļņu nesološās lietās.

Bet, redziet, tiek - un to dara cilvēki, par kuru veselo, praktisko saprātu galu galā liecina fakts, ka viņi ir sapelnījuši pietiekami līdzekļu, lai, ne aci nepamirkšķinot, noteiktu - ja Romāna Sutas darbus vispār var izteikt naudā, tad pašreizējā virsotne ir šāda te. Neapgāžams pierādījums - sestdienas izsoles rezultāti.

Novērtē šo rakstu:

0
0

Seko mums

Iesūti ziņu
Mēs domājam, ka...

18

Aicinājums valsts amatpersonai Kristovskim: pirms publicēt ziņas par svešām algām, atklājiet savus ikmēneša ienākumus!

FotoĢirts Valdis Kristovskis iesniedzis Saeimā priekšlikumu publicēt jebkuras valsts amatpersonas ienākumus ik mēnesi, jo no tā būšot "ieguvums sabiedrībai".
Lasīt visu...

6

„Re:Baltica” cenšas izdarīt uz spiedienu uz Sabiedrības integrācijas fondu, tam izvērtējot šīs organizācijas rīcību ar nodokļu maksātāju naudu

FotoPubliskajā telpā tiek apspriesta Re:Baltica projektu vērtēšana, kuri īstenoti ar piešķirto publisko finansējumu caur Mediju atbalsta fondu. Sabiedrības integrācijas fonds (SIF) skaidro kārtību kā notiek projektu apstiprināšana un izlietotā publiskā finansējuma uzraudzība.
Lasīt visu...

21

Mazie modulārie kodolreaktori (SMR) – sapņi un realitāte

FotoIgaunija plānojot būvēt divus līdz četrus, savukārt Polija pat 25 mazos kodolreaktorus. Presē bija pārmetumi, ka Latvija atpaliekot no kaimiņiem. Milzīga ažiotāža ap SMR tehnoloģijām un daudz cerību, taču realitāte ir tāda, kāda tā ir.
Lasīt visu...

21

“Iekļaujošas valodas ceļvedis” ir valodas manipulācija, kas deformē valodas struktūras un pasaules uztveri

FotoValsts valodas centra Latviešu valodas ekspertu komisija 2024. gada 10. aprīļa sēdē (protokola Nr. 4 4. §) izvērtēja Aigas Veckalnes apkopotos ieteikumus “Iekļaujošas valodas ceļvedis” un secināja, ka:
Lasīt visu...

21

Sāga par nogriezto ausi

FotoDomāju, visi, kas mazliet seko notikumiem pasaulē, zina, ka, aizturot aizdomās turamos par terora aktu “Crocus City Hall”, vienam no notvertajiem nogrieza ausi, iegrūžot to šim mutē. Šobrīd, kad pašmājās emocijas ir noplakušas, pievēršoties citiem asinsdarbiem uz grēcīgās zemītes, šo notikumu var mierīgāk izanalizēt. Uzreiz gribu pateikt, ka nekādu līdzjūtību pret jebkuriem teroristiem, lai kādi motīvi viņus nevadītu vai kādas sakrālas idejas šie nepaustu, es neizjūtu.
Lasīt visu...

15

Kad barbari un svoloči, ķengu portāli un vajātāju orda beigs uzbrukt sabiedriskajiem medijiem?

FotoEs zinu, mani bērni, mani jaunie draugi, mani ilggadējie žurnālista ceha biedri, arī jūs, vecās bekas no Latvijas Radio redakcionālās padomes, cik smagu profesiju, cik grūtu darbu esam izvēlējušies. Otru senāko amatu pasaulē.
Lasīt visu...

21

No strupceļa uz atdzimšanu

FotoDraugi un domubiedri! Mēs esam nacionālās atdzimšanas priekšvakarā! Un es zinu, ka daudzi šobrīd man nepiekritīs. Tik tiešām – brīžiem šķiet, ka ir sasniegts zemākais punkts valsts politikā. Tas, kā darbojas valdošie politiskie spēki, ne mazākajā mērā nepietuvojas nacionālisma pamatprincipiem. Liberālajā valsts politikā nevalda latvisks gars – šķiet, ka tajā gara nav vispār. Vien dreifējošs kuģis, ko saēd sarkanie sociālistu ķirmji un ko draud nogremdēt Austrumu skarbie vēji. Un tomēr – mēs esam nacionālās atdzimšanas priekšvakarā!
Lasīt visu...

21

Tabu jautājumi par Latvijas ekonomiku

FotoPēdējo gandrīz trīsdesmit gadu laikā Latvijas iekšzemes kopprodukts uz vienu iedzīvotāju salīdzināmajās cenās palielinājies vairāk nekā trīs reizes (runa ir par iekšzemes kopprodukta uz vienu iedzīvotāju pieaugumu, salīdzinot ar 1995. gadu. Pasaules Bankas dati). Tas ir iespaidīgs labklājības pieaugums. Taču šo sasniegumu aizēno mūsu ilgstoša atpalicība no kaimiņiem, neskatoties uz diezgan līdzīgām starta pozīcijām. Problēma nav tikai zemajos ienākumos. Kā to trāpīgi ievērojis ASV vēstnieks Latvijā, šodienas ģeopolitiskajā situācijā būtiska atpalicība no kaimiņiem arī ir nopietns drošības risks.
Lasīt visu...

Lursoft
Iepriekšējie komentāri un viedokļi Foto

Mediju diskusija Rīgas pilī atsedz līdz šim slēptās problēmas sabiedriskajos medijos

Pirmdien Rīgas pilī notikusī valsts prezidenta Edgara Rinkēviča rosinātā diskusija par sabiedrisko mediju nākotnes attīstību...

Foto

„Sabiedriskie” mediji uzsāk atklātu konfrontāciju ar Latviju

“Latvijas radio” redaktori un citi vadošie publicējuši atklāto vēstuli, kurā gaužas, ka apdraudēta vārda brīvība, ka soctīklos žurnālisti saņem...

Foto

Sabiedriskais medijs, plurālisms un demokrātija

Pirmkārt, mediji nav ceturtā vara, tā ir tā saucamā ceturtā vara. Ieskatāmies Satversmē un redzam, ka mums kā jau demokrātiskā valstī ir trīs...

Foto

Atbalstiet mūsu runas brīvību, liedzot to citiem, kuru viedoklis nav ne pareizs, ne svarīgs!

Pēdējo nedēļu laikā Latvijā ir pastiprinājušās jau agrāk novērotas tendences, kas liecina...

Foto

Prezidenta Makrona paziņojumi paver jaunas politikas iespēju

Jāsaka, ka Francijas prezidenta Makrona pēdējo nedēļu paziņojumi attiecībā uz iespējamo spēku izvietošanu Ukrainā, kā arī vārdu apmaiņa ar...

Foto

Labā un ļaunā saknes

Ādolfs Hitlers, atbildot uz žurnālista jautājumu, kāpēc viņu ievēl arvien vairāk un vairāk cilvēku, atbildēja: "Viņi mani izvēlas, jo kaut kur dziļi...

Foto

Krišjāņa Kariņa Briseles scenārija psiholoģiskā kļūda

Tieši pirms Lieldienu brīvdienām Latvijas politisko dzīvi satricināja vietējas nozīmes polittrīce – no amata atkāpās ārlietu ministrs Krišjānis Kariņš. Tas...

Foto

Nelāgi sanācis IRšiem...

Pirms kāda laiciņa rakstīju, ka abonējamais reklāmas buklets “IR” sācis interesēties par Ogres novadā nodarbinātajiem maniem domubiedriem. Tagad “sensacionālais” raksts beidzot ir iznācis...

Foto

Lieldienas ir labākā atbilde dzīves krīzēm

Lieldienas ir labākā atbilde dzīves krīzēm. Īpaši šobrīd, kad krīžu daudzums pats jau ir pietuvojies krīzes līmenim – politiskā krīze,...

Foto

„Slikto” valodu vaininieki

Krievu valodas noturībā Latvijā vainojami nevis krievi, bet latvieši, un tā ir mūsu, nevis krievu mentalitātes īpašība, kas ar kaimiņu liek runāt viņa...

Foto

Seksuālo attiecību svārsts. Tuvojamies vīriešu ierobežošanas ekstrēmam

Tieslietu ministre Inese Lībiņa-Egnere ir rosinājusi noteikt kriminālatbildību par seksuālu uzmākšanos. “Seksuālā uzmākšanās ir cilvēka cieņas aizskaršana. Tā aptver...

Foto

Nē seksuālai vardarbībai!

Izskatās, ka ejam uz to, ka vīrietis ar sievieti varēs iepazīties un ielaisties tikai tad, ja neviens nav ar citu, ja tas notiek...